پارتیشن آکوستیک

پارتیشن آکوستیک

چرا پارتیشن آکوستیک؟ یکی از انواع آلودگی‌هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، آلودگی صوتی است. متاسفانه با پیشرفت روز به روز زندگی مدرن و ازدحام و شلوغی در شهرها این آلودگی نیز رشد بیشتری می‌کند. حتی اگر هنوز در کوچه‌ها و در خانه‌های تک واحدی زندگی کنید، از دست صدای اتومبیل‌ها و ماشین‌ها و ازدحام خیابان‌ها در امان نیستید. حتی در ساختمان‌های بلند و در طبقات بالا هم این سر و صدا به دنبال شما می‌آیند چرا که معمولا اطراف ما را خیابان‌های پر از رفت و آمد احاطه کرده‌اند.

از طرفی در خانه‌ها هم دیوارها با ضخامت‌های نازک و کم ساخته می‌شوند و شما مدام سر و صدای همسایه‌ها و خانه‌ای دیوار به دیوارتان را می‌شنوید.یکی از کاربردهای پارتیشن آکوستیک برای عایق صدا می باشد.

پارتیشن آکوستیک

پارتیشن آکوستیک

پارتیشن آکوستیک در ادارات

یکی دیگر از حوزه‌هایی که سر و صدا و آلودگی صوتی مشکل‌ساز می‌شوند ادارات و محل کار هستند. در این فضا عموما کارمندان مشغول به شغل‌های خاص خود هستند و به آرامش و سکوت نیاز دارند. احتمالا آخرین چیزی که در این فضا لازم داشته باشید، سر و صدای مزاحم است. البته لازم به ذکر نیست که در هر مکان و زمانی آلودگی صوتی و سر و صدا برای هر کس ناراحت کننده است. به همین دلیل است که همیشه افراد به دنبال راهی برای حذف این عامل هستند. پارتیشن اداری ارزان اداری یکی از روش های حذف این الودگی ها است.

در جولای سال 2003 قانونی در صنعت ساختمان سازی تصویب شد که میزان صوت عبوری از هر دیوار باید 40 دسی بل باشد.  اما متاسفانه شیوه‌های غلط ساختمان‌سازی و یا آلودگی‌های صوتی بیش از حد باعث می‌شود که صدای رد شده از هر دیوار بیشتر از این مقدار باشد

. در مکان‌هایی که آلودگی صوتی زیاد است مثلا نزدیک خیابان‌ها، باید از دیوارهای عایق صوت استفاده کرد. به نسبت میزان آلودگی صوتی، نوع عایق‌بندی و متریال استفاده شده متفاوت است. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش سر و صدا استفاده از متریال به خصوص در ساختمان‌هاست.

به نسبت میزان آلودگی صوتی، نوع عایق‌بندی و متریال استفاده شده تفاوت است. در واقع انواع سازه‌های پارتیشن مثل شیشه ای، چوبی، ام دی اف، به طور کل انواع پارتیشن های ارزان عایق صدا و دوجداره و حتی انواع متریالی که می‌توانند صدا را کاهش دهند، در رسیدن به یک محیط ساکت و دنج به شما کمک می‌کند.

باید بدانید که آلودگی صوتی می‌تواند سیستم عصبی شما را تضعیف کند، باعث علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، تپش قلب، اضطراب و غیره شود، و در کل زندگی روتین و حتی سلامت شما را تحت شعاع قرار دهید. در کل ما سه دسته آلودگی صوتی داریم.

  • آلودگی صوتی داخل منزل شخصی
  • آلودگی صوتی داخل ساختمان و مجتمع مسکونی
  • آلودگی صوتی محیط خارجی  محیط بیرون ساختمان

عوامل مختلفی مانند فقر فرهنگی، سن و سال، بیماری، شیوه زندگی و غیره می‌تواند مسبب آلودگی صوتی باشد. آلودگی صوتی امکان تمرکز را از ما می‌گیرد و باعث بروز استرس و تنش در زندگی شما می‌شود. آلودگی صوتی علاوه بر اینکه سلامت روحی و جسمی شما را تحت شعاع قرار می‌دهد، روی بهره‌بری کاری شما هم تاثیر می‌گذارد. طبیعی است که هر کسی دوست داشته باشد، یک محیط ساکت و دنج بدون سر و صدای اضافی داشته باشد.

برای دستیابی به این مهم راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از رایج‌ترین‌ آن‌ها عایق‌بندی ساختمان است. برای عایق‌بندی ساختمان از متریال متعددی که صدا را کاهش می‌دهند، استفاده می‌شود. مواد مختلفی هستند که می‌توانند صدا را به خودشان جذب کنند و به نوعی یک عایق صوتی برای سر و صدای مزاحم ایجاد کنند.

فوم آکوستیک

فوم آکوستیک می‌تواند تا 85 درصد صداهای مزاحم را کاهش دهد. برای این منظور از پنل‌های با ضخامت 3 سانتی‌متر استفاده می‌شود.

فوم عایق صدا

فوم عایق صدایی از متریالی است که صدا را به خودش جذب کرده و به نوعی آلودگی صوتی را از بین می‌برد. در حیطه پارتیشن آکوستیک هم از این نوع فوم‌ها استفاده می‌شود.

طراحی دکوراسیون اداری سفید
بیشتر

پشم سنگ

این ماده صدا را بلوکه می‌کند و آلودگی صوتی را تا حد زیادی از بین می‌برد. پشم شیشه همچنین ضد حریق است و می‌تواند جلو انتقال آتش در خانه را بگیرد. امروزه پشم سنگ را به صورت رولی یا تخته‌ای می‌فروشند.

برای استفاده از متریال عایق صوت یکی از روش‌ها این است که از آن‌ها حین ساخت سازه استفاده کرد. برای مثال هنگام ساخت دیوارهای عایق از این متریال استفاده می‌کنند تا خانه عملا عایق صدا باشد. اما در صورتی که ساختمان از قبل ساخته شده باشد و قصد بازسازی آن را نداشته باشید، یکی دیگر از روش‌های عایق‌بندی صدا ، استفاده از پارتیشن های آکوستیک است. این پارتیشن‌ها عموما برای ایجاد یک فضای آرام و دنج و حذف آلودگی صوتی استفاده می‌شوند.

پارتیشن عایق صدا

پارتیشن های آکوستیک چیست (پارتیشن عایق صدا)

پارتیشن‌ها در اصل برای فضاسازی و تقسیم‌بندی فضا به قسمت‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. اما این متریال قابلیت‌های به خصوص دیگری هم دارند که در بعضی مواقع تنها عامل استفاده از آن‌ها همین خصوصیت بارز است. یکی از این خصوصیت عایق صدا بودن برخی از پارتیشن‌هاست.

تا اینجا با آلودگی صوتی و اهمیت حذف آن آشنا شدید. پارتیشن های آکوستیک هم یک روش رایج و موثر برای حذف آلودگی صوتی است. در پارتیشن آکوستیک از متریال مختلفی از جمله چوب، فوم، پشم سنگ، و سایر متریال که صورت تک جداره و دوجداره ساخته می‌شود. از پارتیشن های آکوستیک جدا از کاربری حذف آلودگی صوتی، کاربردهای دیگری از جمله زیباسازی محیط، پارتیشن‌بندی، بهنیه‌سازی انرژی و غیره استفاده می‌شود.

این نوع پارتیشن به همان نحوی که صدا را عایق‌بندی می‌کند، تاثیر فوق‌العاده‌ای در عایق‌بندی حرارتی هم دارد. به عبارتی این نوع پارتیشن حرارت و برودت را هم از خود عبور نمی‌دهد. بنابراین استفاده از آن همزمان باعث حفظ تعادل دمایی محیط و جلوگیری از هدررفت انرژی هم دارد.

انواع پارتیشن عایق صدا

پارتیشن های آکوستیک یا عایق صوتی انواع مختلفی دارد. در ساخت این نوع پارتیشن از متریال متعددی استفاده می‌شود و ساختار آن نیز مدل‌های تنوعی دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

پارتیشن های آکوستیک با فوم

پارتیشن های آکوستیک با فوم، از فوم 24 میلی‌متری ساخته می‌شود. این فوم جاذب نویز است و طراحی‌های مختلفی دارد تا بتوان برای اهداف گوناگون و در مکان‌های متنوع از آن‌ها استفاده کرد. پارتیشن های آکوستیک فوم معمولا به صورت متحرک ساخته می‌شود و شما می‌توانید هر زمان که می‌خواهید آن‌ها را جابه جا کنید.

این امر از نظر اقتصادی و ایجاد تنوع در طراحی دکوراسیون بسیار مفید است. این نوع پارتیشن‌ها سازگاری بالایی دارند و می‌توانید در تمام فضاها از آن‌ها استفاده کنید. پارتیشن آکوستیک فوم به خصوص در محیط‌های اداری کاربرد زیادی دارد. این نوع پارتیشن در بخش پذیرش، قسمت اداری و یا بایگانی معمولا استفاده می‌شود.

خاصیت ضدصوت این نوع پارتیشن‌ها معمولا به وسیله بررسی‌ها و آزمایشات مختلف سنجیده شده و بعد از اطمینان از قابلیت بالای آن‌ها در عایق کردن صدا، وارد بازار می‌شوند. بهترین نوع فوم عایق صوتی در آلمان ساخته می‌شود. این صفحات کاملا باکیفیت و دقیق هستند. از انواع پارتیشن های آکوستیک فوم در مواردی متعددی از جمله درب دفتر استفاده می‌شود.

پارتیشن های آکوستیک تک جداره چوبی

چوب به خودی خود عایق صدا نیست. اما قادر است صدا را جذب کرده و سپس انعکاس دهد. این کار باعث می‌شود که صدا در فضا نپیچد و اختلاف طول موج‌ها ه کاهش پیدا کند. به همن خاطر است که دیوارهای سالن‌های کنسرت و عایق صوتی بین اتاق‌ها از چوب ساخته می‌شود.

درنتیجه پارتیشن آکوستیک چوبی حتی در انواع تک جداره می‌توانند تا حدودی آلودگی صوتی را کاهش دهند. درواقع در محیط‌هایی که صدای زیادی وجود ندارد اما قصد دارید محیط آرامی ایجاد کنید، با پارتیشن های آکوستیک چوبی تک جداره ی‌تانید سر و صدای کمی که در محیط وجود دارد را خنثی کنید.

اتاق کنفرانس شیشه ای
بیشتر

پارتیشن های آکوستیک چوبی دوجداره

پارتیشن چوبی دوجداره عملکرد خوبی در حذف آلودگی صوتی دارد. این نوع پارتیشن قادر است سر و صدای اضافه محیط را از بین ببرد و جلو انتقال صدا از محیط بیرون به داخل را بگیرد. پارتیشن‌های چوبی از دولایه چوب با یک لایه هوا ساخته شده اند که می‌توانند صدا را به خوبی بلوکه کنند. چوب به خودی خود صدای بلند را خنثی می‌کند و لایه هوا بین دو چوب هم جلو انتقال هوا بین دو محیط را می‌گیرد.

این پارتیشن‌ها در محیط ادارات محبوبیت زیادی دارند. معمولا آن‌ها را به صورت ثابت نصب می‌کنند. در پارتیشن چوبی معمولا از  MDF استفاده می‌شود که به خاطر قابلیت رنگ‌پذیری و ابزارخوری بالایی که دارد، می‌توان طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را روی آن پیاده کرد.

در نتیجه این نوع پارتیشن گنجایش خوبی برای ایجاد تنوع و ساخت مدل‌های مختلف دارد. این نوع پارتیشن‌ها در مقایسه با پارتیشن فومی سنگین‌تر بوده و سخت‌تر جا به جا می‌شوند. با اینحال تنوع و طراحی آن نسبت به پارتیشن فومی ارجحیت دارد.

پارتیشن های آکوستیک

پارتیشن های آکوستیک شیشه‌ای دوجداره

یکی از انواع پارتیشن عایق صدا مدل شیشه‌ای دوجداره آن است. این نوع پارتیش از دو ورقه شیشه و یک لایه خلا ساخته می‌شود که به خوبی جلو انتشار صدا را می‌گیرد این نوع پارتیشن به خاطر جلوه منحصر به فردی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است. پارتیشن شیشه‌ای علاوه بر اینکه عایق صدا، حرارت و برودت است، جلو انتقال نور را نمی‌گیرد. به همین علت استفاده از آن باعث می‌شود عملا نیازی به نورپردازی در پارت جدید نداشته باشید.

این نوع پارتیشن به خصوص در مکان‌هایی که فرد علاقه به حذف نور خورشید دارد، به کار می‌آید. برای مثال اگر علاقه دارید در بالکن یا پاسیو جلو انتقال صدا و آلودگی هوا و گرد و خاک بیرون را بگیرید اما نور را حفظ کنید، می‌توانید با پارتیشن آگوستیک شیشه‌ای دوجداره به این هدف دست یابید.

از متریال دیگر و حتی ترکیب‌های مختلف مانند آلومینیوم و شیشه، فوم و شیشه، ام دی اف و شیشه و غیره هم در ساخت پارتیشن های آکوستیک استفاده می‌شود. پارتیشن شیشه ای از محبو ترین انواع اکوستیک است.

کاربردهای پارتیشن های آکوستیک

پارتیشن های آکوستیک قادر است آلودگی صوتی را حذف کند. برای این منظور از این پارتیشن در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه برخی از کاربردهای پارتیشن های آکوستیک را مرور می‌کنیم.

پارتیشن های آکوستیک در ادارات

در ادارات کارمندان معمولا به یک محیط ساکت و آرام نیاز دراند تا بتوانند کارهای‌شان را بهتر انجام دهند. در صورتی که ادارات در کنار خیابان یا مکان‌های شلوغ دیگر باشند، آلودگی صوتی شهری در محیط اداره هم شنیده می‌شود. همچنین در صورت ازدحام این محیط، آلودگی صوتی در داخل خود ساختمان هم وجود خواهد داشت.

به همین علت بهینه سازی اتاق‌ها و کاهش امکان انتقال صوت از دیوارها یکی از لازمه‌های طراحی دکوراسیون یا ساخت ادارات است. به همین منظور از انواع مختلف پارتیشن آگوستیک در این محیط استفاده می‌شود. معمولا پارتیشن آکوستیک MDF برای ادارات بیشتر استفاده می‌شوند. این پارتیشن‌ها با ساختار چوبی، حس آرامش و راحتی بیشتری را القا می‌کنند. و باعث می‌شوند افراد از نظر روحی آمادگی بیشتری برای انجام کارها داشته باشند.

همچنین انواع پارتیشن‌های شیشه‌ای دوجداره هم برای ایجاد تعامل و ایجاد یک محیط واحد و حس همبستگی بیشتر مناسب است. پارتیشن شیشه‌ای دوجداره نور را منتقل می‌دهد و هزینه سیم‌کشی و نورپردازی را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از انواع پارتیشن آکوستیک میزهای عایق صوتی هستند که باعث کاهش نویز می‌شوند. این میزها تمام قد نیستند درنتیجه عملا عایق صدا نمی‌باشند، اما به خاطر ساختار دوجداره و متریال عایقی که در آن‌ها استفاده می‌شود، آلودگی صوتی در محیط را کاهش می‌دهند.

پارتیشن آکوستیک در بیمارستان

در بیمارستان هم کاهش دادن آلودگی صوتی اهمیت زیادی دارد. در این محیط بیماران نیاز به سکوت و آرامش دارند تا بتوانند به خوبی استراحت کنند. بیمارستان‌ها در داخل شهر معمولا آلودگی صوتی را در خود دارند و سر و صدای محیط شهر به داخل بیمارستان هم نفوذ می‌کند. در این مواقع برای کاهش الودگی صوتی می‌توان از انواع متریال عایق صوت و پارتیشن های آکوستیک استفاده کرد.

پارتیشن دفتر وکالت
بیشتر

در محیط بیمارستان لازم است نورپردازی را مد نظر قرار داد تا به وسیله آن بتوان روحیه بیماران را بهبود داد. همچنین استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در این محیط تاثیر زیادی در بهبود حال بیماران دارد. در محیط بیمارستان استفاده از انواع پارتیشن شیشه‌ای به علت قابل شستشو بودنش کاربرد زیادی دارد. همچنین از انواع پارتیشن چوبی به عنوان یک متریال طبیعی برای بهبود حال بیمار و روحیه او استفاده می‌شود. در نتیجه انواع پارتیشن های آکوستیک چوبی دوجداره هم در این محیط زیاد استفاده می‌شود.

استفاده از پارتیشن عایق صدا در کتابخانه

یکی از مکان‌هایی که نیاز به سکوت دارد، کتابخانه است. در این مکان افراد نیاز به سکوت کامل دارند تا بتوانند در آرمش به مطالعه بپردازند. به همین دلیل لازم است که آلودگی صوتی که از محیط بیرون وارد می‌شود به نوعی حذف شود. همچنین لازم است سر و صدای داخل محیط کتاب‌خانه هم کاهش پیدا کند.

به همین علت استفاده از انواع پارتیشن آکوستیک در کتابخانه هم رواج زیادی دارد. بسته به دکوراسیون این مکان از انواع پارتیشن های آکوستیک شیشه‌ای دوجداره یا چوب دوجداره استفاده می‌شود. در داخل کتابخانه هم با استفاده از چوب یا پارتیشن چوبی و میزهای عایق صدا می‌توان سر و صداهای اضافی داخل سالن را کاهش داد.

پارتیشن های آکوستیک در منزل

خانه محل استراحت است. تامین سکوت این مکان هم از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که استفاده از متریال در پارتیشن عایق صدا در خانه محبوبیت زیادی دارد. در خانه آلودگی‌های صوتی زیادی از جمله سر و صدای خیابان، سر و صداهای داخل مجتمع و حتی صداهای اضافی داخل خانه مانند صدای تلویزیون یا حرف زدن با تلفن دیگر اعضای خانه وجود دارد. برای کاهش این نوع آلودگی‌های صوتی می‌توان از انواع متریال و ابزار عایق صدا از جمله پارتیشن آکوستیک استفاده کرد.

می‌توانید با استفاده از پارتیشن‌های فومی یا چوبی دوجداره در خانه یا اتاق خواب یا اتاق کار یک فضای دنج و آرام ایجاد کنید و از عبور سر و صدا جلوگیری نمایید. همچنین استفاده از انواع رنگ‌ها و طرح‌ها به بهبود دکوراسیون کلی خانه هم کمک می‌کند.

یکی از بهترین انواع پارتیشن آکوستیک، پارتیشن‌های چوبی دوجداره است که علاوه بر صدا، عایق حرارت و برودت هم هست. این نوع پارتیشن همچنین ضدحریق است و از انتشار زودهنگام حریق در خانه جلوگیری می‌کند.

قیمت پارتیشن عایق صدا

قیمت پارتیشن آکوستیک بسته به نوع آن، متریال استفاده شده، ابعاد و موارد دیگر متغیر است. برای دریافت اطلاعات در خصوص قیمت و یا مشاوره با گروه طراحی دکوراسیون تاودکور تماس بگیرید.

چرا شرکت تاو بهترین مجری اجرای پارتیشن است؟

شرکت تاو با 12سال تجربه و خدمت رسانی به عنوان یکی از بهترین مجری های اجرای تجهیزات اداری شناخته شده است

جنس پارتیشن آکوستیک چیست؟

برای تولید پارتیشن های آکوستیک از مواد چوب، فلز و شیشه و از فوم های جذب کننده برای عایق صدا هم استفاده می گردد.

ضخامت پارتیشن آکوستیک چقدر است؟

بستگی به نوع این فوم ها معمولا ضخامتشان حدود 2.5 سانتی متراست که مزیت حرارتی نیز دارند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.

چرا شرکت تاو بهترین مجری اجرای پارتیشن است؟

شرکت تاو با 12سال تجربه و خدمت رسانی به عنوان یکی از بهترین مجری های اجرای تجهیزات اداری شناخته شده است

جنس پارتیشن آکوستیک چیست؟

برای تولید پارتیشن های آکوستیک از مواد چوب، فلز و شیشه و از فوم های جذب کننده برای عایق صدا هم استفاده می گردد.

ضخامت پارتیشن آکوستیک چقدر است؟

بستگی به نوع این فوم ها معمولا ضخامتشان حدود 2.5 سانتی متراست که مزیت حرارتی نیز دارند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.

4.6/5 - (312 امتیاز)

4 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.