مزایا و معایب فضای کار اشتراکی

اگر کارآفرین یا بنیان‌گذار یک استارتاپ هستید، احتمالا اصطلاح فضای کار اشتراکی به گوشتان خورده‌ است. فضای کار اشتراکی یک فضای بزرگ جداسازی شده با انواع پارتیشن اداری است که افراد و گروه‌های مستقل می‌توانند از آن به عنوان محل کار استفاده کنند. دفتر کار اشتراکی برای کسانی مناسب است که شرایط کار کردن در خانه را ندارند و نمی‌توانند هزینه یک دفتر خصوصی را پرداخت کنند. اولین فضای کار اشتراکی در سال ۲۰۰۵ در سنفرانسیسکو راه‌اندازی شد و خیلی زود در سراسر دنیا طرفدار پیدا کرد. اگرچه محبوبیت این نوع فضاهای کاری رو به افزایش است، اما باید مطمئن شوید که برای شما و نوع کسب‌ و کارتان مناسب است. در ادامه فهرستی از مزایا و معایب محل کار اشتراکی را ارائه کرده‌ایم تا راحتتر بتوانید در مورد انتخاب آن تصمیم‌گیری کنید.

کار کردن در محیط کار اشتراکی

مزایای فضای کار اشتراکی

امروزه، بسیاری از فریلنسرها و استارتاپ‌ها از مزایای مختلف فضای کاری اشتراکی آگاه هستند و ترجیح می‌دهند در چنین محیط‌هایی کار کنند. نکته مهم این است که فضای اشتراکی به این معنا نیست که تمامی افراد کنار هم کار می‌کنند و هیچ حریم خصوصی وجود ندارد. بلکه در واقع، این محیط‌ها معمولا با انواع پارتیشن اداری، از جمله پارتیشن شیشه‌ای، ام دی اف دوجداره جداسازی می‌شوند تا هر فردی فضای خصوصی خود را داشته باشد.

در ادامه ۵ مزیت محیط‌های‌ کاری مدرن گروهی را بررسی می‌کنیم.

بررسی مزایا فضای کار اشتراکی

مقرون به صرفه

فضای کار اشتراکی ارزان

وقتی از فضای کاری اشتراکی استفاده می‌کنید، دیگر نیازی نیست نگران هزینه بالای رهن یا اجاره یک دفتر کار خصوصی باشید. این فضا، تمامی امکانات یک دفتر خصوصی را با هزینه پایین‌تر در اختیارتان قرار می‌دهد.

اگر هم میخواهید یک محیط کاری گروهی در دفتر خود ایجاد کنید باید بدانید، هزینه طراحی و نصب یک پارتیشن اداری ارزان یا خرید میز گروهی برای فضای کار گروهی کاملا مناسب است. از طرفی با استفاده از این متد، دیگر نیازی به هزینه های سرسام آور برای خرید یا اجاره دفتر کاری بزرگ ندارید. در نتیجه میتوانید به راحتی تمام کارمندان خود را مدیریت کنید. و تمامی امکانات یک دفتر کار خصوصی را داشته باشید.

پارتیشن ام دی اف MDF
بیشتر

شبکه سازی در فضای کار اشتراکی

وقتی در کنار سایر کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ کار می‌کنید، به افراد مهمی که می‌توانند به رشد کسب‌وکارتان کمک کنند دسترسی بهتری دارید. دفتر کار اشتراکی پر از افرادی است که اهداف مشابه دارند و چیزهای زیادی از یکدیگر یاد می‌گیرند.

اگرچه اعضای تیم‌های مختلف در فضاهای جداگانه کار می‌کنند، می‌توانند در قسمت‌های مشترک مثل آشپزخانه یا سالن اصلی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تجارب خود را به اشتراک بگذارند. شبکه‌ها و روابطی که در این محیط‌ها ایجاد می‌شوند فرصت‌های زیادی برای مشارکت و پیشرفت فردی و کسب‌وکار فراهم می‌کنند.

همچنین اگر میخواهید در دفتر کار خود چنین محیطی ایجاد کنید؛ باید در نظر داشته باشید که در این نوع از سازماندهی افرادی که همسو و هم هدف هستند در کنار یکدیگر قرار میگیرند. به همین دلیل به شکوفایی استعداد های یکدیگر کمک میکنند. روابطی که در محل کار ایجاد می شود؛ فرصت های پیشرفت فردی و اجتماعی زیادی را به وجود می آورد؛ که در نهایت منجر به پیشرفت کلی شما و کارمندانتان خواهد شد.

انعطاف‌پذیری فضای کار اشتراکی

بزرگ‌ترین مزیت دفتر کار اشتراکی انعطاف‌پذیری است. فرض کنید قرار است چند نفر به اعضای تیم‌تان اضافه شوند.

در چنین شرایطی به راحتی می‌توانید با کمک انواع پارتیشن اداری یک فضای جداگانه برای اعضای جدید ایجاد کنید. پارتیشن‌‌های اداری به راحتی نصب می‌شوند و قابلیت جابه‌جایی دارند.

 

امکانات فضای کار اشتراکی

وقتی یک فضای اداری اجاره می‌کنید، معمولا باید لوازم اداری بخرید، وای‌فای و تلفن وصل کنید و هر ماه قبض آب، گاز و برق را پرداخت کنید.

محل کاری اشتراکی آماده استفاده است و دیگر نیازی نیست نگران نظافت، تعمیرات و رسیدگی به آن باشید. علاوه بر این، می‌توانید از خدمات پرینت، اسکن و آشپزخانه استفاده کنید.

پارتیشن آکاردئونی
بیشتر

 

بهره وری در دفتر کار اشتراکی

وقتی در محیطی کار کنید که همه با انرژی و مشتاق باشند، شما هم انگیزه می‌گیرید و بیشتر تلاش می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در اتاق کار اشتراکی کار می‌کنند در مقایسه با افرادی که در دفاتر سنتی فعالیت می‌کنند هدفمندتر هستند و اعتماد‌به‌نفس بیشتر دارند. از طرفی کمک کارمندان به یکدیگر و انتقال تجربیات از قدیمی تر ها به جوانان نیز سبب افزایش بهره وری خواهد شد.

 

معایب فضای کار اشتراکی

اگرچه محل کار اشتراکی مزایای زیادی برای افراد و کسب‌ و کارها فراهم می‌کند، اما معایبی دارد که باعث می‌شود برخی در انتخاب آن تردید داشته باشند. البته، این نکته مهم است که بسیاری از این معایب و مشکلات را می‌توان با پارتیشن اداری مناسب حل کرد.

 

شلوغی فضای کار اشتراکی

رفت و آمدها و بحث‌های داغ در این فضاها قطعا باعث می‌شود تمرکزتان را از دست بدهید و کلافه شوید.

افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند معمولا تخصص، گرایش و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در نتیجه، بحث و جدل‌ها و اختلافات اجتناب‌ناپذیر هستند و باعث ایجاد جو منفی و استرس می‌شوند. لذا از همان ابتدا باید آمادگی برخورد و مدیریت این مسائل را داشته باشید.

شلوغی و ازدحام یکی از معایب فضای کار اشتراکی

رقبا در دفتر کار اشتراکی

حفظ حریم خصوصی در محیط کار اشتراکی از مهم ترین چالش های این سبک است. یکی دیگر از معایب آن این است که ممکن است یک استارتاپ یا فریلنسر رقیب، صحبت‌های محرمانه گروه شما را بشنود. و با استفاده از این اطلاعات برای پیشی گرفتن از شما استفاده کند.

حفظ حریم خصوصی در این محیط‌ها کار راحتی نیست. لذا گاها برخی از کارمندان احساس ناراحتی و معذب بودن دارند. به همین دلیل حساسیت بیشتری به خرج میدهند. و اجازه پیشرفت را از خود میگیرند. در ادامه شما را با راهکار هایی برای حل این مشکلات آشنا خواهیم کرد.

پرده سیلوئت
بیشتر

 

نقش انواع پارتیشن اداری در بهبود فضای کار اشتراکی

مهم‌ترین چیزی که باید برای دکور فضای کار اشتراکی به آن توجه کرد پارتیشن اداری است. پارتیشن باید به خوبی فضا را تقسیم‌بندی کند، محیط را دلگیر نکند و جلوی عبور نور را نگیرد. قیمت طراحی و نصب این پارتیشن ها بسیار مناسب است. و حریم شخصی بیشتری برای کارمندان ایجاد میکند.

انواع پارتیشن‌ اداری از جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. برای اینکار میتوان از پارتیشن های شیشه ای یا ام دی اف دوجداره استفاده کرد.

پارتیشن شیشه‌ای علاوه بر زیبایی ظاهری عایق خوبی در برابر صدا است. در نتیجه، جداسازی فضای کار گروهی با پارتیشن شیشه‌ای یک حریم خصوصی برای افراد فراهم می‌کند تا با آرامش کار کنند.

نقش انواع پارتیشن اداری در بهبود فضای کار اشتراکی

میز های کار گروهی در دفتر کار اشتراکی

شاخص ترین ویژگی محیط کار اشتراکی میز های گروهی است. این میز های زیبا به گونه ای طراحی شده است؛ که تعداد زیادی کارمند را در یک فضای محدود جای دهد. به گونه ای که همه آنها بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. امکان حواس پرتی و آلودگی صوتی هنگام استفاده از این میز ها بسیار زیاد است. به همین دلیل استفاده از این میز ها را به گروه های سازگارتر توصیه میکنیم.

کاربرد میز های کار گروهی در محیط های کار اشتراکی

سخن پایانی

طراحی فضای داخلی تاثیر زیادی بر روی کیفیت عملکرد و بهره‌وری کارمندان دارد. پارتیشن اداری یکی از مهم‌ترین اجزا دکوراسیون داخلی است که فضا را به بهترین شکل تقسیم‌بندی می‌کند.کاربرد انواع پارتیشن اداری در ادارات و فضاهای کاری اشتراکی حس آرامش و امنیت برای کارمندان ایجاد می‌کند و موجب افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌شود. تاو دکور با طراحی محیط اداری به سبک اصولی در کنار شماست. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با رروابط عمومی شرکت در ارتباط باشید.

 

 

4.7/5 - (316 امتیاز)

2 نظرات

  • یکی از بهترین محیط های کاری برای استارتاپ هایی که به تازگی شروع کردن همین فضای کار اشتراکی هست که شما هم به خوبی به مزایا و معایبش اشاره کردین

  • من خودم به شخصه از فضای کار اشتراکی راضیم با پارتیشن های اداری جداسازی میکنیم عالیه پیشنهاد میکنم به همه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.