طراحی خلاقانه اتاق استراحت اداری

فعالیت‌های اقتصادی بخش بزرگی از زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. تنش‌های اقتصادی، کار و فعالیت‌های اداری مداوم به طور پیوسته با زندگی انسان قرن بیست و یکم درهم‌آمیخته است. به همین دلیل داشتن یک اتاق استراحت ادرای امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

اگر شما مدیر یک کسب و کار هستید بهتر است نسبت به طراحی این فضا اقدام کنید اما اگر کارمند یک مجموعه هستید می‌توانید پیشنهاد طراحی این فضا راب با دکوراسیون اداری را به مدیران ارشد خود ارائه کنید.

چرا فضای استراحت اداری ضروری است؟

استرس‌های کاری تأثیر بسیار زیادی بر روی زندگی کارمندان دارد. این تنش‌ها در طولانی مدت سبب کاهش کیفیت زندگی و تأثیر منفی بر روی فرایند کار خواهد داشت. اگر کارمندان به صورت مداوم مشغول فعالیت‌های کاری باشند، به مرور کیفیت و میزان عملکرد آنها کاهش میابد‌. پس بهتر است به کارمندان آموزش داده شود تا در طول مدت کاری خود زمان خاصی را به استراحت اختصاص دهند و روزهای تعطیل را برای تفریح و خانواده کنار بگذارند. طراحی یک اتاق استراحت اداری سبب می‌شود تا کارمندان مدت کوتاهی از میزها و مانیتورهای خود دور شوند و به گپ و گفت با همکاران خود بپردازند. به همین خاطر جو صمیمی و دوستانه در میان همکاران به وجود می‌آید. مهم‌ترین فایده داشتن اتاق استراحت ایجاد فضای شاد و کارمندان خلاق است‌.

ضرورت فضای استراحت اداری

طراحی اتاق استراحت اداری

هنگام طراحی اتاق استراحت ادرای نظر و راحتی کارمندان رکن اول و اساسی است. این اتاق محلی اختصاصی برای کارمندان است؛ پس باید از رنگ‌های آرامش بخش و تجهیزات راحت در آن استفاده شود. پیشنهاد می‌شود از گیاهان برای تصفیه هوای اتاق استفاده شود. گیاهان علاوه بر ایجاد هوای تازه، شادابی و طراوت را به محیط می‌بخشد. علاوه بر همه موارد ذکر شده می‌توانید از انواع وسایل رفاهی مانند تلویزیون و مایکروفر نیز استفاده کنید تا کارمندان بتوانند وعده‌های غذایی خود را گرم کنند و هنگام تماشای سریال مورد علاقه خود از آن، میان وعده میل کنند‌.

فواید کار در فضای اداری خلاق
بیشتر

محیطی سرگرم کننده بسازید

تفریحات سالم سبب بهبود روحیه فردی و گروهی می‌شود؛ علاوه بر آن بازی کردن یکی از راه‌های ایجاد روابط دوستانه میان اعضای یک شرکت است‌. بدین منظور می‌توانید از انواع بازی‌های رومیزی در اتاق استراحت استفاده کنید. مثلاً می‌توانید یک دست شطرنج، تخته نرد یا کارت‌های بازی را در گوشه‌ای قرار دهید تا کارمندان در صورت تمایل از آنها استفاده کنند‌. بازی‌های نظیر فوتبال دستی یا هاکی روی میز نیز گزینه‌هایی است که شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل از آن استفاده می‌کنند اما ممکن است استفاده از آنها اندکی هزینه بر باشد.

طراحی اتاق استراحت اداری

از تجهیزات چند منظوره استفاده کنید

از آنجایی که هدف اصلی هنگام طراحی اتاق استراحت ادرای افزایش میزان تعامل کارمندان با یکدیگر به دور از مباحث کاری است؛ بهتر است از میزهای بزرگ در این اتاق‌ها استفاده کنید. صندلی‌ها را طوری دور میز بچینید که کارمندان بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر مراوده داشته باشند. همچنین داشتن صندلی‌های کافی برای همه کارمندان نیز امری ضروری است. می‌توانید از میز و صندلی‌های استفاده کنید که علاوه بر بحث و استراحت به قدری راحت باشد که بتوان بر روی آن غذا نیز میل کرد.

امضای خود را فراموش نکنید

اتاق استراحت اداری باید به گونه‌ای باشد که کارمندان احساس راحتی در آن بکنند. به گونه‌ای که هربار از آن اتاق خارج می‌شوند با انرژی بیشتری کار کنند و در جهت اعتلای شرکت فعالیت کنند. بهتر است این اتاق به نحوی طراحی شود که سبب تعصب بیشتر کارمندان بر روی کار شود‌. می‌توانید از عکس‌های دست جمعی یا آرم شرکت و شعارهای تبلیغاتی بر روی دیوار استفاده کنید. این امر احساس ارزشمندی به کارمندان منتقل می‌کند و در ناخودآگاه آنها این امر ثبت می‌شود که شرکت و مدیران آن نسبت به کیفیت کار آنها حساس هستند.

چگونه مبلمان اداری چرم را تمیز کنیم؟
بیشتر

استفاده از تجهیزات چند منظوره در طراحی اتاق استراحت اداره

قوانین را فراموش نکنید

همه مواردی که ذکر شد هنگامی ارزشمند است که بتوانید میان زمان کار و استراحت توازن خوبی برقرار کنید. بهتر است زمان معینی برای استفاده از اتاق استراحت ادرای معین کنید تا تمام مدت زمان اداری به تفریح و شوخی نگذرد و بتوانید از خلاقیت کارمندان به نحو احسن استفاده کنید. همچنین می‌توانید این اتاق را با استفاده از پارتیشن‌ شیشه‌ ای طراحی کنید تا کنترل بیشتری بر روی کارمندان داشته باشید.

سخن آخر

طراحی فضاهای اداری امری تخصصی است. لذا بهتر است هنگام طراحی هر بخش از محیط کار با متخصصان این امر مشاوره داشته باشید. می‌توانید به‌صورت رایگان با کارشناسان تاو دکور در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند. همچنین می‌توانید سؤالات و پیشنهادات و انتقادات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

4.6/5 - (300 امتیاز)

3 نظرات

  • واقعا فضای استراحت توی هر اداره ای جز ضروریاته که متاسفانه خیلی از اداره ها اصلا به همچین چیزی فکر نمیکنن

  • سلام وقتتون بخیر مجموعه شما طراحی داخلی اتاق استراحت اداری انجام میدین؟ هزینش به چه صورته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.