پارتیشن قابل شستشو

پارتیشن قابل شستشو

پارتیشن قابل شستشو از جمله پارتیشن‌های کاربردی در بسیاری از مکان‌هاست. در این مقاله شما را با این نوع پارتیشن آشنا می‌کنیم.

پارتیشن برای تقسیم‌بندی و جداسازی فضاها استفاده می‌شود. قبلا پارتیشن‌ها تا سقف امتداد پیدا می‌کردند و یک فضای کاملا جدا در هر بخش ایجاد می‌کردند. درحالی که الان پارتیشن‌ها در انواع مختلف تولید شده اند که برای مکان‌ها و اتاق‌های متعدد از جمله سالن‌پذیرایی، اتاق‌خواب، بیمارستان‌ها، سالن‌های ورزشی و غیره مناسب هستند. پارتیشن انواع مختلفی دارد که از انواع آن می توان به پارتیشن شیشه ای ، پارتیشن قابل شستشو ، چوبی و … اشاره کرد.

در این مطلب قصد داریم تا به توضیح پارتیشن قابل شستشو و یا پارتیشن شیشه ای پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر و در نهایت خرید آن با بهترین قیمت ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

به کمک پارتیشن‌های چوبی، ام دی اف و به طور کل اتاق های شیشه ای و چوبی می‌توانید فضای خانه را به چند بخش مجزا تقسیم کنید بدون اینکه مجبور به تغییر ساختمان و تخریب آن باشید. به این ترتیب پارتیشن‌ها از بسیاری از هزینه‌های احتمالی می‌کاهند و کاربردهای زیادی دارند.بعضی وقت‌ها هدف از استفاده از آن ها فقط جداسازی فضا و تقسیم اتاق‌هاست.

گاهی از پارتیشن به عنوان یک کالای تزئینی استفاده می‌شود. در بعضی از موارد هم از پارتیشن‌ها به خاطر ویژگی‌های خاصی‌شان از جمله قابل شستشو بودن، عایق صوتی، جلوه خاص و طراحی متفاوت‌شان استفاده می‌شود. بعضی وقت‌ها هم هدف پنهان کردن برخی نواقص ساختمان مانند دیوارهای خراب و نم‌زده، ستون‌ها یا سایر اشکالات دیگر است. این ویژگی از مهم ترین ویژگی های پارتیشن قابل شستشو است.

پارتیشن قابل شستشو

پارتیشن‌ها به دو دسته کلی ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. انواع پارتیشن‌های ثابت به نوعی روی زمین بست می‌شوند و نمی‌توانید آن‌ها را حرکت بدهید. این نوع، مراحل نصب سخت‌تر و وقت‌گیرتری دارند و برای نصب به فرد متخصص نیاز است. همچنین برای جابه جایی هم لازم است آن را از زمین جدا کرد. اما انواع متحرک معمولا سبک و قابل جابه جایی هستند و فریم‌شان هم از ایستایی کافی برخوردار است تا نیازی به بست شدن روی زمین نداشته باشد. ثابت و محرک بودن پارتیشن ربطی به جنسی بدنه آن ندارد و شما برای مثال می توانید پارتیشن قابل شستشو یا پارتیشن شیشه ای متحرک را خریداری کنید.

به علاوه پارتیشن‌ها از نظر جنس هم به سه دسته کلی پارتیشن‌‌ شیشه‌ای فریم لس، MDF و PVC تقسیم می‌شوند. هرکدام از این متریال ویژگی‌های خاص خود را دارند.

یکی دیگر از دسته بندی پارتیشن‌ها از نظر تک جداره و دوجداره بودن آن‌هاست. تفاوت این دو دسته پارتیشن در انتقال صدا، انتقال حرارت، مقاومت و ضخامت آن‌ها می‌باشد. به این ترتیب که پارتیشن‌های تک جداره صدا و حرارت را از خود عبور می‌دهند ولی پارتیشن دوجداره به خاطر لایه عایقی که بین دو جداره خود دارد، صدا و حرارت را بلوکه کرده و جلو عبور آن را می‌گیرد. پارتیشن دوجداره ضخامت بیشتری داشته و مقاو‌م‌تر است.

پارتیشن‌ها امروزه به اندازه‌ای در دکوراسیون کاربرد دارند و تنوع بالا و کاربرد‌های وسیعی پیدا کرده‌اند که افراد برای انتخاب آن‌ها با طراحان دکوراسیون مشورت می‌کنند.

انواع پارتیشن

همانطور که گفتیم پارتیشن‌ها انواع متعددی داشته و از تنوع بالایی برخوردار هستند. پارتیشن‌های شیشه‌ای، پارتیشن چوبی، دوجداره، تک جداره، پارتیشن قابل شستشو، آگوستیک، ام دی اف، اداری و غیره تعدادی از انواع موجود در بازار هستند.

پارتیشن بندی در منزل

اگر خانه‌تان کوچک است و دوست دارید از فضای آن بهترین استفاده را بکنید، توصیه ما به شما پارتیشن‌بندی آن است. به کمک پارتیشن‌بندی می‌توانید فضاهایی که لازم ندارید را به یک فضای کاربردی برای یک هدف مشخص تبدیل کنید. مثلا فرض کنید که خانه‌تان تنها یک اتاق خواب دارد و دوست دارید برای فرزندتان یک اتاق جداگانه داشته باشید. این درحالی است که از بخشی از سالن پذیرایی را عموما استفاده نمی‌کنید. شما برای قسمت بندی خانه خود از پارتیشن های متنوعی می توانید استفاده نمایید که یکی از آن پارتیشن شیشه ای است.

به وسیله انواع پارتیشن ها مانند پارتیشن قابل شستشو به راحتی می‌توانید بخش بی استفاده سالن را جداسازی کرده و به یک اتاق تبدیل کنید. به کمک پارتیشن‌های بلند و عایق صوتی می‌توانید این فضا را کاملا جداسازی کنید. یا با پارتیشن‌های تک جداره و متحرک تنها یک بخش موقت ایجاد کنید و فرصت تغییر دکوراسیون خانه را هم از خودتان نگیرید. از پارتیشن‌ها حتی برای تفکیک فضای سرویس‌های بهداشتی هم استفاده می‌شود. همانطور که امروز بسیار مرسوم است، فضای توالت از حمام به وسیله پارتیشن‌های شیشه ای قابل شستشو به شکل پرده جداسازی می‌شود.

پارتیشن محیط درمانی
بیشتر

پارتیشن قابل شستشو

راهنمایی برای انتخاب پارتیشن قابل شستشو

برای انتخاب پارتیشن به عنوان اولین نکته باید مکانی که می‌خواهید برای آن پارتیشن بخرید را مد نظر قرار دهید. همچنین هدفی که قرار است به کمک پارتیشن به آن دست یابید را به خاطر بیاورید. برای مثال برای پارتیشن‌بندی موقت خانه از انواع پارتیشن‌های حصیری، چوبی، فلزی، شیشه‌های رنگی و غیره می‌توانید استفاده کنید. در محیط‌های اداری بهتر است از پارتیشن‌های عایق صوتی استفاده کنید. از پارتیشن‌های تک جداره بیشتر در محیط‌های آرام و بدون آلودگی صوتی مانند فضاهای طبیعی و خانه باغ‌ها استفاده کنید. پارتیشن‌های شیشه‌ای، جز انتخاب‌های حساس هستند که هم می‌توانند خیلی خوب باشند و هم خیلی بد.

همه چیز به محیط  اصلی و هدف شما از پارتیشن بندی بستگی دارد. برای مثال جداسازی حمام در اتاق خواب به وسیله پارتیشن شیشه‌ ای در یک خانه بزرگ که اتاق‌های زیادی دارد، می‌تواند اغوا کننده و منحصر به فرد باشد. همچنین در دکوراسیون اداری با انتخاب پارتیشن شیشه‌ای حس تعامل و ارتباط را بین کارمندان تقویت کنید. در محیط‌های بیمارستانی باید استفاده از پارتیشن های قابل شستشو از اهمیت بالایی برخوردار است.

حتی جنس پارتیشن هم از پارامترهایی است که باید به آن توجه کنید. پارتیشن شیشه ای جلوه کاملا منحصر به فردی ایجاد می‌کنند. درقابل پارتیشن ام دی اف برای کسانی جذاب هستند که به وسایل چوبی علاقه دارند. پارتیشن‌های PVC هم به لحاظ استحکام و سبکی‌شان معروف هستند. شناخت روی ویژگی‌های هر پارتیشن می‌تواند هنگام خرید و انتخاب آن‌ها به شما کمک زیادی بکند.

از بین تمام پارتیشن‌های گفته شده در مطلب، قصد داریم کمی درخصوص پارتیشن قابل شستشو صحبت کنیم. پارتیشن قابل شستشو شامل برخی از انواع پارتیشن‌ها هستند که متریال و ساختارشان به گونه‌ای است که شما می‌توانید آن‌ها را با آب بشویید. این پارتیشن‌ها شامل موارد متعددی مانند پارتیشن شیشه‌ ای، حصیری،  پرده و غیره است. پارتیشن قابل شستشو از این جهت کاربرد دارد که می‌تواند در مکان‌هایی که زیادی کثیف می‌شوند، مانند غذاخوری‌ها و رستوران‌ها یا در جاهایی که باید زود به زود تمیز شوند، مانند سالن‌های آرایشی کاربرد دارند.

پارتیشن شیشه ای

انواع پارتیشن قابل شستشو

پارتیشن قابل شستشو همانطور که گفتیم شامل انواع خاصی از پارتیشن‌هاست که در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را با آب شست و در موارد زیادی کاربرد دارد. همانطور که گفتیم اگر در مکانی هستید که زیاد کثیف می‌شود و یا باید زود به زود تمیز شود، انواع پارتیشن قابل شستشو به کارتان می‌اید. این محصولات همچنین در مکان‌هایی که رطوبت زیادی دارند هم استفاده می‌شوند و تا رطوبت بتواند به آن‌ها آسیبی برساند.

پارتیشن قابل شستشو شامل هر نوع پارتیشنی که در مقابل رطوبت مقاوم باشد، می‌شود. در ادامه برخی از انواع آن معرفی می‌شوند.

پارتیشن‌های شیشه‌ای

یکی از انواع متریالی که قابلیت شستشو و مقاومت در مقابل آن را دارد، شیشه است. شیشه هم به راحتی تمیز می‌شود و هم می‌توانید با آب آن را بشویید. پارتیشن شیشه‌ای انواع مختلفی دارد و از شیشه‌های شش میلی‌متر تا 12 میلی‌متر استفاده می‌شود. پارتیشن شیشه‌ ای به علت جلوه منحصر به فردی که به فضا می‌دهد، از موارد خاص مانند دیزاین منزل، استفاده در ادارات به منظور ایجاد یک فضای تعاملی‌تر، حمام‌های شیشه‌ای، پاسیوها و بالکن‌ها و غیره استفاده می‌شود.

پارتیشن شیشه‌ای انواع تک جداره و دوجداره دارد. که به نسبت فضاسازی که برای حرارت و صدا قصد دارید انجام دهید، باید یکی از آن‌ها انتخاب شوند. پارتیشن‌های دوجداره مرزبندی بهتری در مقابل حرارت و صدا ایجاد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این عوامل در فضا منتشر شوند. از طرفی پارتیشن‌های دوجداره استحکام و دوام بیشتری هم دارند.

البته همه پارتیشن‌های شیشه ای یک پارتیشن قابل شستشو محسوب نمی‌شوند. پارتیشن شیشه‌ای به نسبت فریمی که دارد، جز پارتیشن قابل شستشو دسته‌بندی می‌شود. در پارتیشن‌های شیشه‌ای از انواع فریم فلزی، فریم‌های چوبی و PVC استفاده می‌شود.

پارتیشن شیشه‌ ای همچنین به عنوان پارتیشن فریم‌لس و بدون فریم هم طراحی و تولید می‌شوند. البته متریال دیگری هم هستند که به عنوان فریم پارتیشن شیشه‌ای استفاده می‌شوند. انواع پارتیشن شیشه‌ای فریم‌لس، پارتیشن با فریم استیل و فلزات ضدزنگ و فریم PVC به عنوان پارتیشن قابل شستشو کاربرد دارند.

پارتیشن شیشه‌ ای به خاطر قابل شستشو بودن و استریل بودن‌شان در بیمارستان‌ها و فضاهای درمانی کاربرد ویژه‌ای دارند. همچنین در منازل برای ایجاد یک فضای ویژه و متفاوت استفاده می‌شوند. در پاسیوها می‌توانید با پارتیشن شیشه‌ای صدا و آلودگی هوا را از فضای بالکن حذف کنید درحالی که نور و منظره باز را حفظ می‌کنید.

پارتیشن ارزان
بیشتر

پارتیشن PVC

یکی دیگر از متریالی که در ساخت پارتیشن قابل شستشو کاربرد دارد، PVC است. PVC یا پلی وینیل کلریدنوعی پلاستیک است که در موارد متعددی استفاده می‌شود. بیش از 50 درصد از کاربرد پی وی سی در ساختمان می‌باشد. چرا که ماده ارزان قیمتی است و کار با آن و ساخت و تولید محصول با آن نیز ساده است. این ماده حتی در سال‌های اخیر جایگزین مواد دیگر مانند سفال و چوب و سیمان شده است.

PVC درواقع یک نوع پلاستیک سخت و مقاوم است که به خاطر داشتن روان‌کننده‌ها نرم و انعطاف‌پذیر شده است. این ماده در مقابل خوردگی و رطوبت کاملا مقاوم است. به طوری که از آن برای ساخت لوله‌های انتقال آب استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که پارتیشن‌های PVC یک پارتیشن قابل شستشو است.

این نوع پارتیشن همچنین سبک بوده و به راحتی جا به جا می‌شود. پارتیشن PVC همچنین عایق حرارت و صدا است. از PVC در ساخت فریم پارتیشن شیشه‌ای هم استفاده می‌شود. همچنین انواع پارتیشن PVC با طراحی و رنگ و مدل متفاوتی که می‌توانند داشته باشند، در ادارات، منزل، محیط‌های درمانی و غیره هم کاربرد دارند.

پارتیشن حصیری

یکی دیگر از انواع پارتیشن قابل شستشو پارتیشن حصیری است. ساختار حصیر به گونه‌ای است که آب به آن نفوذ نمی‌کند. به همین علت می‌توان به سادگی آن را با آب شست. پارتیشن حصیری انواع متعدی دارد و برای ایستایی نیاز به یک فریم و چهارچوب مخصوص دارد. چهارچوب پارتیشن از مواد مختلفی مانند چوب و فلز، pvc و غیره می‌تواند ساخته و تولید شود. پارتیشن حصیری نیز به نسبت متریالی که در ساخت فریم آن استفاده می‌شود، می‌تواند ضد آب باشد یا خیر.

پارتیشن پرده ای

پرده عملا یکی از پارتیشن‌هایی است که طول عمر طولانی‌تری نسبت به انواع دیگر خود دارد. پرده نیز کاربرد پارتیشن‌بندی و فضاسازی دارد و قادر است فضا را به چند قسمت تقسیم کند. از پرده علاوه بر اینکه روی پنجره و انتهای هر اتاق استفاده می‌کنند، می‌تواند در وسط اتاق و فضا برای جداسازی استفاده شود. پره‌ها می‌توانند از پارچه‌ها با جنس‌های مختلف ساخته شوند. برای مثال پرده‌هایی که به عنوان پارتیشن بین تخت‌های بیماران استفاده می‌شوند، از پلی‌استر ساخته شده اند. پارتیشن پرده ای نیز قاعدتا جز انواع پارتیشن قابل شستشو محسوب می‌شود. این نوع پارتیشن در منازل، بیمارستان‌ها، سالن‌های آرایشی، استخرها، سرویس بهداشتی و غیره استفاده می‌شوند.

پارتیشن HPL

HPL (اچ پی ال) مخففHigh Pressure Laminate ورق‌هایی با روکش‌های طرح چوب یا طرح‌های تنوع دیگر هستند که از ترکیب لایه‌های سلولوزی و رزین فنولیک ساخته می‌شوند که در دما و فشار بالا به صفحات حکم و مقاومی تبدیل می‌شوند. در نهایت لایه‌های ملامینه روی سطح نهایی قرار می‌گیرد. این ماده در ضخامت‌های متنوع ساخته می‌شود و می‌تواند در ساخت انواع پارتیشن کاربرد داشته باشد.

پارتیشن‌های HPL به عنوان پارتیشن اداری، سرویس‌های بهداشتی، بیمارستان، آزمایشگاه و غیره کاربرد دارند. این ماده ضدباکتری و آنتی الکترواستاتیک بوده و جز انواع پارتیشن قابل شستشو است. این پارتیشن همچنین در طرح‌ها و شکل‌های مختلف در رستوران‌ها و نمای داخلی منازل هم کاربرد دارد.

پارتیشن HPL به خاطر ویژگی‌های ضد آب ، ضد موریانه، ضد بخار آب ، آنتی باکتریال ، ضد اشتعال و مقاوم در مقابل خش خوردگی و غیره بیشتر به عنوان پارتیشن سرویس بهداشتی شناخته می‌شود. استفاده آن به خصوص در استخرها و محل‌های دیگری که احتمال وجود یون کلر و سدیم بالاست، و یا رطوبت بالایی دارد، توصیه می‌شود.

پارتیشن MDF

MDF مخفف واژه انگلیسی Medium-density fibreboard است که از تخته‌های فیر با چگالی بالا ساخته شده است. تخته‌های MDF به خاطر ابزارخوری بهتر و قیمت مناسب‌تری که دارند، کاربرد وسیعی پیدا کرده‌اند و برای موارد متعدد استفاده می‌شوند. یکی از موارد استفاده تخته‌های MDF ساخت پارتیشن‌های چوبی است. این پارتیشن‌ها برای کسانی که به سازه‌های چوبی علاقه‌مند هستند، ایده‌آل است. جالب است بدانید که بعضی از کمپانی‌ها  پارتیشن MDF را به عنوان پارتیشن قابل شستشو عرضه می‌کنند.

البته کاملا روشن است که این جنس پارتیشن به خودی خود ضد آب نیست و رطوبت بیش از اندازه می‌تواند به چوب آسیب برساند. اما تخته‌های MDF زمانی که با روکش‌های ملامینه پوشیده می‌شوند، قبلی ضدآب بودن را پیدا می‌کنند. در نتیجه اگر دوست دارید از سازه‌های چوبی در حمام، سرویس بهداشتی، بیمارستان، رستوران و غیره استفاده کنید، می‌توانید روی انواع پارتیشن MDF با روکش ضدآب حساب کنید.

دیوار شیشه ای دوجداره
بیشتر

پارتیشن شیشه ای

کاربرد پارتیشن قابل شستشو و پارتیشن شیشه ای

پارتیشن‌های قابل شستشو از لحاظ قابلیت ضدآب بودن و قابل شستشو بودن خود کاربردهای ویژه‌ای پیدا می‌کنند. در ادامه برخی از کاربردهای پارتیشن قابل شستشو را ذکر می‌کنیم.

  • استفاده در بیمارستان‌ها

بیمارستان و محیط‌های درمانی به خاطر تردد بیماران و حجم بالای آلودگی که در محیط آن وجود دارد، نیاز به تمیز شدن و استریل شدن مداوم دارد. همچنین محیط بیمارستان معمولا نیاز به تقسیم بندی‌های دائمی و موقت دارد که بتواند بیماران را ساماندهی کند. به همین دلیل است که از پارتیشن‌ها در بیمارستان زیاد استفاده می‌شود. قطعا پارتیشنی که برای محیط درمانی استفاده می‌شود، باید یک پارتیشن قابل شستشو باشد.

استفاده از پارتیشن‌های پرده بین تخت‌های بیمار رواج زیادی دارد. هچنین از پارتیشن شیشه‌ ای هم برای تقسیم‌بندی محیط و جداسازی اتاق‌ها زیاد استفاده می‌شود. بهتر است برای زیباسازی و بهبود روحی بیماران از انوع پارتیشن با طرح‌بندی و رنگ‌های تنوع هم در این محیط استفاده شود.

  • سرویس بهداشتی

سرویس‌های بهداشتی هم مکان خوبی برای استفاده از پارتیشن‌هاست. در بعضی از خانه‌ها سرویس بهداشتی و حمام در یک اتاقک قرار می‌گیرند. در صورتی که تمایل داشته باشید این دو را از هم جدا کنید، می‌توانید از پارتیشن‌ها استفاده کنید.

همچنین به کمک پارتیشن در محیط حمام می‌توانید فضای جداگانه‌ای برای رختکن یا وان و دوش ایجاد کنید. برای اینکه پارتیشن در این فضا آسیب نبیند و رطوبت آن را خراب نکند، باید از انواع پارتیشن قابل شستشو یا ضدآب استفاده کنید. معمولا در این محیط از پارتیشن HPL استفاده می‌شود

. پارتیشن‌های شیشه‌ای هم حمام کاربرد زیادی دارد و استفاده از آن‌ها فضای جذاب و محبوبی ایجاد می‌کند. پارتیشن محیط حمام باید کاملا در برابر رطوبت مقاوم باشد. همچنین بهتر است که از انواع پارتیشن ثابت در این مکان استفاده شود.

  • رستوران‌ها و غذاخوری‌ها

محیط‌هایی مانند رستوران‌ها و غذاخوری‌ها هم محل تجمع مواد غذایی و آلودگی‌های احتمالی است. این مکان باید بهداشتی اصولی و مناسبی داشته باشد. به همین دلیل است که لازم است به طور منظم تمیز شود. از طرفی این مکان‌ها باید طراحی دکوراسیونی متناسب با فضا و برندینگ رستوران داشته باشند. استفاده از پارتیشن شیشه‌ ای با فریم استیل در این گونه مکان‌ها رواج بیشتری دارد.

هممچنین می‌توانید از انواع پارتیشن MDF یا PVC یا HPL هم استفاده کنید. بهتر است از پارتیشن‌هایی با طراحی چشم‌نواز و رنگ‌های گیرا استفاده کنید. در واقع به جلوه و ظاهر پارتیشن قابل شستشو توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • پارتیشن قابل شستشو در سالن‌های آرایشی

سالن‌های آرایشی یا مراقبت از پوست یا اپیلاسیون و موارد این چنینی هم به پارتیشن قابل شستشو و یا پارتیشن شیشه ای برای تقسیم فضا نیاز دارند. در این مکان‌ها هم به کمک پارتیشن قابل شستشو می‌توانید فضا را به صورت دائم یا موقت تقسیم بندی کنید تا بتوانید از آن برای اهداف مختلف‌ استفاده کنید.

پارتیشن قابل شستشو

قیمت پارتیشن قابل شستشو /پارتیشن شیشه ای

پارتیشن قابل شستشو به نسبت جنس پارتیشن، ابعاد، کمپانی سازنده و غیره قیمت متفاوتی خواهد داشت. در این خصوص می‌توانید با گروه طراحی دکوراسیون تاو دکوراسیون اداری تماس گرفته و راهنمایی بگیرید.

استفاده از پارتیشن فضا را دل گیر نمی کند؟

بسته به متراژهای مختلف محیط استفاده از پارتیشن می تواند جنبه ی زیبایی و باعث ایجاد فضای استفاده ی مناسبی می گردد.

آیا میتوان از پارتیشن های چوبی در محیط مرطوب استفاده کرد؟

خیر در محیط هایی که رطوبت وجود دارد چون باعث آسیب به چوب می شود بهتر است از پارتیشن‌های HPL استفاده شود.

چه نوع پارتیشن هایی نور را بهتر عبور می دهند؟

استفاده از پارتیشن های شیشه ای برای عبور نور توصیه می شود.

استفاده از پارتیشن فضا را دل گیر نمی کند؟

بسته به متراژهای مختلف محیط استفاده از پارتیشن می تواند جنبه ی زیبایی و باعث ایجاد فضای استفاده ی مناسبی می گردد.

آیا میتوان از پارتیشن های چوبی در محیط مرطوب استفاده کرد؟

خیر در محیط هایی که رطوبت وجود دارد چون باعث آسیب به چوب می شود بهتر است از پارتیشن‌های HPL استفاده شود.

چه نوع پارتیشن هایی نور را بهتر عبور می دهند؟

استفاده از پارتیشن های شیشه ای برای عبور نور توصیه می شود.

4.5/5 - (294 امتیاز)

5 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.