ایمنی محل کار

با توجه به گسترش انواع بلایای طبیعی و غیر طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و غیره، بسیار مهم است که هنگام ساخت و طراحی یک آفیس به اقدامات ایمنی محل کار توجه ویژه ای داشته باشیم. برخی از این مشکلات قابل پیشگیری و برخی غیر قابل پیشگیری است. به عنوان  مثال می توان از خسارت های جبران ناپذیر آتش سوزی جلوگیری کرد. جالب است بدانید سالانه 70 هزار تا 80 هزار آتش  سوزی در ادارات رخ میدهد. این میزان آتش سوزی می تواند خسارت های جبران ناپذیری از نظر مالی و جانی به ادارات تحمیل میکند. ما در این مقاله از تاو دکور قصد داریم تا راهکار هایی برای جلوگیری از این موضوع به شما ارائه خواهیم داد.

اصول اولیه پیشگیری از آتش سوزی در محل کار

برای جلوگیری از هر حادثه ای سه رکن اساسی وجود دارد. دانش، آموزش و انجام اقدامات پیشگیرانه است. به همین دلیل بهتر است از کارشناسان خبره در این زمینه کمک بگیرید و درخواست کنید تا کلاس های آموزشی برای کارکنان برگزار کنند. برخی از مراکز اداری بزرگ مانند گوگل بخشی از ساعت های اداری کارمندان را صرف آموزش برای مقابله با بلایای طبیعی میکنند. همچنین برای بهبود ایمنی محل کار باید تجهیزات ایمنی مناسب در محل قرار داده شود.

اصول اولیه پیشگیری از آتش سوزی

ارزیابی ریسک آتش سوزی در محل کار

آیا همه ادارات به یک اندازه نیاز به تجهیزات مقابله با آتش سوزی دارند؟ مسلما خیر. از همین جهت بهتر است تا مدیران و کارمندان یک برآورد کلی از میزان احتمال آتش سوزی داشته باشند و برای مقابله با آتش در این حوضه برنامه ریزی جامعی ارائه دهند. پس از تدوین یک برنامه جامع، تدارکات لازم برای آموزش عمومی و بهره برداری از تجهیزات مورد نیاز را انجام دهید. بدین منظور بهتر است عوامل زیر را بررسی کنید.

  • شناسایی خطرات احتمالی آتش سوزی (بهتر است همه مواردی که امکان سوختن و اتش گرفتن دارد  را بررسی کنید.)
  • شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند. (افرادی که دارای محدودیت های حرکتی هستند.)
  • ارزیابی میزان خطرات احتمالی و انجام امور مقتضی در جهت رفع آنها
  • بررسی و تعبیه مسیر های خروج اضطراری
  • نیاز سنجیی سیستم های اطفای حریق
  • تدوین برنامه آموزشی
مبلمان اداری
بیشتر

تذکر: بهتر است برنامه ایمنی محل کار به صورت دوره ای و مجدد مورد ارزیابی قرار دهید. ممکن است به صورت دوره ای نیاز ها و شرایط تغییر کند.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی

پس از پیدا کردن محل هایی که بیشتر در معرض خطر هستند، بهتر است از تجمع افراد در آنجا جلوگیری کنید. تا حد ممکن دستگاه ها و نیروهای انسانی را از این محل ها دوری کنید. دقت کنید که در ساعات پایانی روز همه وسایل برقی اطراف این محل ا خاموش باشد. یکی دیگر از اقدامات ایمنی در محل کار دور نگه داشتن وسایلی که گرما تولید میکند از وسیله های آتش گیر است. همچنین بهتر است به صورت دوره ای کابل های برق چک ود تا مبادا نشتیی جریان برق سبب ایجاد اتش سوزی شود. تهیه و نصب تجهیزات هشدار دهنده و سیستم های اطفای حریق جهت جلوگیری از افزایش میزان آتش سوزی و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر نیز ضروری است.

کارمندان چه باید بکنند؟

بهتر است برای کارمندان دوره های آموزشی ایمنی محل کار بگذارید تا به صورت کامل با وظایف خود آشنا شوند. علاوه بر آن از کارمندان بخواهید تا به صورت دقیق تری نسبت به تجهیزات توجه داشته باشند.محلی را برای سیگار کشیدن مشخص کنید و از استعمال سیگار در دخل مجموعه، علل الخصوص نزدیک اجناس و تجهیزات قابل اشتعال جلوگیری کنید. به این ترتیب احتمال آتش سوزی در مجموعه شما بسیار کاهش خواهد یافت. اما اگر احیانا آتش سوزی رخ داد چه کنیم؟

وظایف کارمندان در زمان آتش سوزی

اقدامات ضروری در هنگام آتش سوزی محل کار

با توجه به اینکه حادثه های نامترقبه دقیقا زمانی که انتظار آن را نداریم اتفاق می افتد؛ بهتر است از قبل آمادگی های لازم را داشته باشیم. به عنوان مثال هنگامی که متوجه حریق شدید بلافاصله بقیه کارمندان را خبر کنید. اگر در زمینه خاموش شدن اتش اموزش دیده اید نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنید. توجه کنید که مسیر خروج خود از ساختمان ا ایمن نگه دارید. در صورتی که موفق به خاموش کردن آتش شدید بلافاصله ساختمان را ترک کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

طراحی دکوراسیون اداری سفید
بیشتر

بررسی یک نکته مهم

برخی از کارفرمایان که نسبت به ایمنی محل کار حساس هستند، نسبت به تهیه پارتیشن چوبی مردد هستند. آنها میترسند متریال چوبی به کار رفته در این پارتیشن ها شانس گسترش حریق را بیشتر کند. لازم به ذکر است که چوب در مقابل آتش خشک و سفت میشود و تا حدودی نسبت به گسترش آتش مقاومت می کند. در نتیجه تهدید بزرگی برای کسب و کار شما محسوب نمیشود.

4.6/5 - (294 امتیاز)

4 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.