بهترین ترکیب رنگ برای دفتر کار اداری

دفتر کار اداری یک از فضاهایی است بیشتری زمان کارکنان در آن می‌گذرد و رنگ‌ها می‌توانند نقش زیادی در بهبود و بالا بردن راندمان کاری داشته باشند. استفاده درست و اصولی از رنگ در فضای اداری و ترکیب آن‌ها می‌تواند ضمن ایجاد آرامش روانی برای کارکنان، باعث بالا رفتن انگیزه کاری نیز شده و در نتیجه بهره‌وری افراد افزایش پیدا کند. ولی باید این نکته رعایت شود که ترکیب چه رنگ‌هایی مناسب بوده و هارمونی لازم را ایجاد می‌کند. در دکوراسیون دفتر کار اداری می‌توان از رنگ‌های مختلف استفاده نمود، ولی باید این رنگ‌ها طیف‌های رنگی خاصی را دنبال نمایند. بهتر است در انتخاب رنگ به طراحی دفتر کار و سبکی که در آن بکار رفته توجه شود. در سبک‌های کلاسیک و مدرن، طیف رنگی متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تفاوت زیادی با هم دارند.

استفاده از رنگ‌های روشن یا تیره در دکوراسیون دفتر اداری

قبل از اینکه به ترکیب رنگ محیط اداری بپردازیم، باید کمی به روانشناسی رنگ‌ها و تاثیری که رنگ‌های روشن و تیره بر روی روح و روان کارکنان یا مراجعین می‌گذارد، اشاره کنیم. رنگ‌ها هر کدام می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در خلق و خو و روحیه افراد شوند و بهتر است قبل از دیزاین دفتر اداری با روانشناسی این رنگ‌ها آشنا شوید:

  • رنگ‌های روشن

رنگ‌های روشنی که در دکوراسیون محیط کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از رنگ قرمز، سبز، زرد و سفید . رنگ قرمز باعث می‌شود تا شادی و شعف به محیط کاری افزوده شده و نیز فعالیت مغز را تقویت می‌نماید. از طرفی می‌تواند باعث تحریک اشتها و نیز افزایش ضربان قلب شود. بنابراین برای محیط‌های کاری که کسل‌کننده و خلوت هستند، می‌تواند مناسب باشد.  رنگ سبز باعث ایجاد تعادل و هماهنگی و نیز افزایش قوه خلاقیت افراد و کاهش اضطراب می‌گردد. بنابراین برای محیط‌هایی که استرس و فشار روانی زیادی احساس می‌شود، به عنوان رنگ دیوار دفتر کار رنگ مناسبی است. رنگ زرد نیز جزو رنگ‌های شاد بوده و انرژی افراد را بالا می‌برد. از طرفی باعث بالا رفتن حس خوش‌بینی و اعتماد به نفس در افراد می‌شود. یکی دیگر از رنگ‌های اصلی که نشانه‌ای از سادگی و صلح است و کاربرد زیادی دارد، رنگ سفید می‌باشد.

  • رنگ‌های تیره
انواع سبک دکوراسیون داخلی اداری
بیشتر

یکی از رنگ‌های تیره که می‌توان نام برد، رنگ سیاه است. این رنگ نشانه استقلال و جدیت در کار بوده و در صورت تمایل می‌توان در برخی قسمت‌های دفتر کار اداری به همراه رنگ‌های روشن از آن استفاده نمود. رنگ قهوه‌ای تیره یکی دیگر از رنگی‌های تیره است که تن‌های مختلف به عنوان ترکیب رنگ دفتر کار مدیریت استفاده می‌شود و حس قدرت و اعتبار را به محیط می‌بخشد. رنگ خاکستری تیره نیز برای محیط‌هایی که نیاز به تمرکز بالا و ذخیره انرژی دارند، بسیار مناسب است.

حال که تا حدودی با روانشناسی رنگ‌ها آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم تا به بیان ترکیب رنگی مناسب برای دکوراسیون محیط گاری بپردازیم. این ترکیب رنگی‌ها عبارت‌اند از

ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های قرمز یا سبز

سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها برای تمامی دفاتر کاری است. ولی اگر قصد دارید تا این رنگ را با رنگ‌های دیگر ترکیب نموده و جلوه بهتری به محیط بدهید، رنگ‌های قرمز یا سبز برای این منظور مناسب هستند. برای این کار می‌توانید رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی و رنگ‌های قرمز و یا سبز را برای رنگ مبلمان اداری یا تزئینات دیگر محل کار بکار ببرید.

ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های قرمز یا سبز

ترکیب رنگ قرمز با رنگ‌های سیاه یا سفید

رنگ قرمز را معمولاً با رنگ‌های سیاه و سفید که خنثی هستند، استفاده می‌کنند تا کمی از روشنایی این رنگ کاسته شود. برای مثال می‌توانید رنگ مبلمان را سفید یا قرمز انتخاب نموده و برای سایر تزئینات دیواری  از رنگ سیاه یا سفید استفاده نمایید. در این صورت محل کار بسیار متفاوت خواهد بود، هرچند این ترکیب رنگی برای محیط‌های کاری شخصی کاربرد بیشتری دارد.

رنگ‌های زرد به همراه رنگ‌های آبی، سبز و قرمز

 رنگ زرد جزو رنگ‌های منحصر به فرد است که باید حساسیت بیشتری در انتخاب آن به خرج دهید. زیرا استفاده زیاد از آن می‌تواند باعث ایجاد حس افسردگی در کارکنان شود. این رنگ گرم است و باید در کنار رنگ‌هایی مانند آبی یا سبز استفاده شود که رنگ‌های سردی هستند. رنگ زرد باعث تحریک ذهن می‌شود.

استفاده از چوب در دکوراسیون اداری
بیشتر

بهترین ترکیب رنگ‌های دفتر اداری مدرن

امروزه سبک مدرن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای محیط‌های کاری است. زیرا در این سبک تنوع رنگی زیاد و طرح‌های متنوعی وجود دارند و می‌تواند انتخاب‌های متعددی داشت. ترکیب رنگی زیاد نیز یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این سبک است که در این قسمت به آن می‌پردازیم. البته در این ترکیب باید به روانشناسی رنگ دفتر کار اهمیت داده شود و رنگ‌ها بر اساس حسی که به افراد القا می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با استفاده از پارتیشن فریم لس می‌توانید تفکیک‌های مناسبی در فضا ایجاد کنید.

  • ترکیب رنگی سفید

سفید یکی از رنگ‌های پرکاربرد در دکوراسیون اداری سبک مدرن است که با رنگ‌های طوسی و مشکی ترکیب جالبی را ایجاد می‌نماید. زیرا رنگ سفید خالص باعث یکنواختی محیط کار شده و بعد از مدتی خسته‌کننده می‌شود.

  • رنگ مشکی

معمولاً رنگ مشکی را به عنوان رنگ غالب انتخاب نمی‌کنند، زیرا باعث تیرگی زیادی محیط و از بین رفتن انگیزه در کارکنان می‌شود. ولی می‌توان به عنوان رنگ مکمل همراه سفید و طوسی فضای دل‌نشینی را ایجاد کرد.

  • رنگ خاکستری

این رنگ برای محیط‌هایی که نیاز به تمرکز بالا است، بسیار مناسب است. ولی باید در کنار رنگ‌هایی مانند سفید یا مشکی انتخاب گردد.

  • رنگ آبی

یکی از رنگ‌های آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده که حس قدرت را به محیط کاری می‌دهد. ترکیب رنگی آبی با سبز و زرد باعث می‌شود تا محیط مدرنی داشته باشید و از آن لذت ببرید.

  • رنگ قرمز

از رنگ قرمز در دفتر اداری نمی‌توان به صورت گسترده و به عنوان رنگ غالب استفاده کرد. این رنگ باید با رنگ‌های سفید و مشکی ترکیب شود تا زیبایی محیط کار حفظ شود.

  • رنگ قهوه‌ای
دکوراسیون دفتر بیمه
بیشتر

معمولاً رنگ قهوه‌ای را برای اتاق مدیران انتخاب می‌نمایند. ترکیب رنگی قهوه‌ای با طلایی و زرد می‌تواند برای دفتر کار اداری مدرن مناسب باشد. قهوه‌ای یکی زا پرکاربردترین رنگ‌ها برای میز اداری است.

  • رنگ زرد

این رنگ همراه رنگ‌های آبی و سفید ترکیب بسیار مناسبی را به وجود می‌آورند.

اهمیت رنگ مبلمان در دکوراسیون دفتر کار اداری

یکی از لوازم و تجهیزات مهم دفاتر، مبلمان اداری است. رنگ مبلمان را می‌توانید با رنگ غالب فضا و نیز رنگ کفپوش و یا پارتیشن اداری ست نمایید. معمولاً در دفاتر بزرگ که فضای زیادی در اختیار دارید، برای رنگ بندی اتاق کار محدودیتی وجود ندارد. ولی برای رنگ دفتر کار کوچک باید با احتیاط بیشتری عمل نمایید. برای محیط‌های کوچک بهتر است از مبلمان با رنگ روشن سفارش داده شود تا محیط را بزرگ‌تر نشان دهد. رنگ‌های تیره برای فضاهای بزرگ مناسب بوده و برای رنگ‌بندی اتاق کار حق انتخاب بیشتری دارید. اگر اهل ریسک کردن نیستید، رنگ خاکستری بهترین گزینه به عنوان رنگ مناسب دفتر اداری است. رنگ‌های تیره از جمله مشکی برای مبلمان فضاهای بزرگ گزینه مناسبی است که باید با سایر موارد ست شود. بهتر است رنگ کفپوش، رنگ دیوار و یا اکسسوری‌ها روشن انتخاب شود تا زیبایی و شیک بودن مبلمان مشکی نشان داده شود.

اهمیت رنگ مبلمان در دکوراسیون دفتر کار اداری

 کلام آخر

رنگ‌های مختلفی را می‌توان برای تجهیزات اداری از جمله مبلمان اداری و رنگ دیوارها یا اکسسوری‌ها وجود دارند. ولی نکته مهم ترکیب رنگی برای فضاهای اداری است. زیرا رنگ‌ها تأثیر زیادی در بالا بردن راندمان کاری از طریق افزایش روحیه در افراد و نیز بالا بردن انگیزه شغلی دارند. رنگ‌های روشن و تیره باید به صورت مناسب در محیط کاری مورد استفاده قرار گیرند. رنگ  سفید معمولاً رنگ غالب بوده و سایر رنگ‌ها از جمله مشکی، قرمز و … به عنوان رنگ‌های مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است اگر به فکر بازسازی اداری هستید، اولین نکته که رعایت هارمونی رنگی است را مورد توجه قرار دهید.

4.5/5 - (299 امتیاز)

3 نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.