آسیب‌ها و عوارض صندلی اداری غیر استاندارد

انواع صندلی‌ اداری از جمله لوازم و تجهیزاتی هستند که فرد زمان زیادی را روی آن‌ها می‌نشیند. صندلی غیر ارگونومیک باعث می‌شود تا بعد از گذشت مدت زمانی، فرد دچار عوارض و مشکلاتی در ناحیه کمر و ستون فقرات شده و نتواند به راحتی بر روی کار خود تمرکز نماید. استفاده مداوم از صندلی اداری غیر استاندارد باعث می‌شود تا مفاصل فرسایش پیدا کرده و از طرفی ستون فقرات دچار آسیب شود. احساس خستگی در طول کار و عدم احساس آسایش می‌تواند از آسیب‌هایی باشد که این صندلی‌ها به همراه دارند. ممکن است فرد بعد از مدت زمان کوتاهی نیاز باشد تا ایستاده و یا قدم بزند تا درد کمتری را تحمل نماید.

عوارض استفاده از صندلی غیر ارگونومیک

معمولاً عوارض استفاده از صندلی‌های غیراستاندارد به مرور زمان پدیدار می‌شوند. ممکن است اوایل فرد احساس درد کمتری داشته باشد، ولی استفاده مداوم باعث می‌شود تا این احساس درد شدیدتر شده و حتی دامنه فعالیت‌های فرد را محدود سازد. در برخی ادارات برای صرفه‌جویی اقتصادی، توجه زیادی به استاندارد بودن صندلی و یا میز اداری نمی‌کنند. در صورتی که عوارض استفاده از صندلی غیر ارگونومیک متوجه کارفرما می‌شود. زیرا عملکرد کارمندان ضعیف‌تر شده و در نتیجه بازدهی کمتری خواهند داشت.

روش تشخیص صندلی اداری غیراستاندارد

تشخیص استاندارد نبودن صندلی راحت بوده و می‌توان با در نظر گرفتن موارد زیر این تشخیص را انجام دهید:

  • مناسب نبودن پشتی صندلی استاندارد

این مشکل از نظر ظاهری نیز قابل تشخیص است. اگر صندلی دارای پشتی کوتاه بوده و این پشتی تا حداقل میان کتف‌ها بالا نیامده باشد، صندلی غیر استاندارد است. همچنین در زمان نشستن، باید گودی کمر پوشش داده شود. اگر این‌گونه نباشد، آسیب‌های زیادی به ستون فقرات وارد می‌شود. در نتیجه عدم پوشش گودی کمر از دیگر نشانه‌های صندلی اداری غیر استاندارد است.

طراحی دکوراسیون اتاق مدیریت
بیشتر

روش تشخیص صندلی اداری غیراستاندارد

  • دسته‌ها و چرخ‌ها

دسته‌های صندلی غیر ارگونومیک به گونه‌ای نیست که بتوان راحت آرنج‌های دست را روی آن قرار داد. در نتیجه دست‌ها جایی برای گذاشتن ندارند و این موضوع به مرور زمان باعث احساس درد و خستگی در کمر خواهد شد. همچنین چرخ‌های صندلی غیراستاندارد روان نبوده و برای حرکت دادن آن نیاز است نیروی زیادی صرف شود. از طرفی چرخ‌ها تحمل وزن بالا را نداشته و محکم ساخته نشده‌اند. ممکن است افرادی که اضافه وزن دارند، در این خصوص دچار مشکل شوند.

  • متریال بکار رفته در تولید صندلی

صندلی استاندارد باید به‌گونه‌ای باشد که در اثر نشستن مداوم بر روی آن، احساس تعریق به فرد دست ندهد. زیرا نشستن‌های طولانی و عرق کردن بدن غیر از احساس خستگی زیاد در اثر از دست رفتن آب بدن، می‌تواند منجر به مشکلات پوستی و یا عرق‌سوز شدن کمر فرد شود. همچنین احتمال انتقال آلودگی‌ها و ایجاد حساسیت‌های پوستی بالا می‌رود.

  • ارتفاع صندلی

یکی دیگر از مسائل مهمی که در زمان انتخاب صندلی باید رعایت شود، ارتفاع آن است. صندلی‌های غیر ارگونومیک ارتفاع غیر قابل تنظیمی داشته و در دراز مدت به زانوها و کمر فرد فشار زیادی وارد می‌شود. زیرا نمی‌توانید به راحتی پاهای خود را در ارتفاع مناسب بر روی زمین قرار دهید. زانوها یا بالاتر از باسن قرار می‌گیرند و یا اینکه پاها به صورت آویزان هستند و در نتیجه تسلط کاملی روی صندلی وجود ندارد.

کلام آخر

انتخاب صندلی غیر استاندارد برای کارمندان عوارض و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در دراز مدت به همراه دارد. مشکلاتی که در ناحیه کمر و ستون فقرات ایجاد می‌شود، احساس خستگی و بی‌حوصلگی و در نتیجه پایین آمدن سطح بهره‌وری از جمله این آسیب‌ها هستند. صندلی‌های غیراستاندارد قیمت پایین‌تری دارند و در نتیجه برای کارفرما و یا مدیر دستگاه صرفه اقتصادی دارد، ولی این آسیب‌ها باعث می‌شود تا عملکرد دستگاه افت کرده و نتوانند نیازهای مراجعین را به درستی برآورده سازند.

صندلی اداری
بیشتر

4.6/5 - (289 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.