فضاسازی اداری

فضاسازی دفتر اداری از جمله مسائلی است که امروزه بسیاری از دارندگان شرکت ها و سازمان ها به دلیل تاثیرات مثبت فراوانی که دارد به آن رو آورده اند. فضاسازی تنها منحصر به محیط های مسکونی و تجاری نیست. دفاتر اداری به دلیل آنکه کارمندان عمده زمان خود در روز را در آن می گذرانند اهمیت به سزایی دارد.

فضاسازی در طراحی به صورتی که تبدیل به محیطی شادی بخش و پر از انرژی باشد تا از کاهش انرژی در کارمندان جلوگیری کند اهمیتی دوچندان می یابد.شما  می توانید با راهکارهایی موثر که در ادامه معرفی می کنیم ، با هزینه مناسب از فضای دفتر خود بیشترین استفاده را ببرید.

اهمیت فضاسازی دفتر اداری

کار همراه با انگیزه و نشاط در گذشته به هیچ عنوان در کنار یکدیگر قرار نمی گرفتند ، اما امروزه با بالا رفتن سطح توقع کارمندان از مدیران برای ایجاد محیطی پویا ، آنها را با چالش های جدیدی روبرو کرده اند و ایجاد انگیزه و نشاط در محیط کار از انتظارات آنها می باشد .

امروزه شرکت های جهانی و بزرگی مانند ماکروسافت از راه های مختلفی سعی در ایجاد انگیزه و نشاط برای کارمندان می کنند که باعث افزایش بهره وری آنها می شود و این مسئله برای مدیران اهمیت قابل توجهی دارد و برای رسیدن به این امر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

اهمیت فضاسازی محیط اداری

راهکارهای ساده برای فضاسازی اداری :

در ادامه به بررسی برخی راه­کار های ساده ولی کارساز برای داشتن یک فضاسازی مدرن اداری می پردازیم :

نور

مهم ترین نکته و اولین نکته ای که به آن خواهیم پرداخت این است که در فضاسازی دفتر اداری نباید فقط خیره شدن چشم ها و جلب توجه برای ما مهم باشد چرا که هدف اصلی ما ایجاد محیط کاری جذاب است ، یکی از این راه­کار ها تلاش برای افزایش نور طبیعی در محیط است که با انتخاب شیشه و پرده ی مناسب برای پنجره ها این کار میسر است و هزینه بر هم نیست.

اهمیت نور از آن جهت است که روانشناسان در تحقیقاتی که بر کارمندان چند شرکت در مناطق مختلف انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که کارمندانی که در محیط کاری شان به بیرون دید دارند و تحت الشعاع نور طبیعی می باشند روحیه شان از کارمندانی که به بیرون دید ندارند و تحت الشعاع نور طبیعی نیستند بیشتر است و در محیط هایی که نور طبیعی وجود دارد کارمندان سرحال­تر و سر زنده تر از کسانی که نور طبیعی ندارند  هستند و دچار خستگی کم تری در حین کار هم می شوند .

رنگ

رنگ یکی دیگر از نکاتی است که اهمیت آن در فضاسازی دفتر اداری را نباید نادیده گرفت ، ناهماهنگی در رنگ های استفاده شده در فضای اداری باعث تاثیر بد بر کارمندان می شود برای مثال اگر صندلی نارنجی باشد و پرده آبی قطعا روح و روان کارمندان را تحت تاثیر قرار داده وموجب عملکرد نامناسب آنها و حتی در مواقعی موجب عصبی شدن بی مورد آنها می شود.

محیط اداری خلاقانه
بیشتر

به همین دلیل است که انتخاب رنگ مناسب بسیار اهمیت می یابد. دقت کنید که انتخاب رنگ با توجه به جنس مشاغل مورد نظر اهمیت می یابد. برای این منظور می توانید از مشاوره متخصصین تاو دکور استفاده کنید.

دمای محیط نیز از مسائل حائز اهمیت می باشد و بنابر  تحقیقات انجام شده دمای محیط همراه با تاثیر بر سلامت کارمندان دارای ارتباط مستقیم با عملکرد کارکنان در یک محیط کاری است ، طبق تحقیقات دما چه در فصل گرما چه در فصل سرما نباید بیشتر یا کمتر از حد معمول باشد و همیشه در سطح نرمالی باید باشد که خوشبختانه همراه با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از دستگاه های  اتوماتیک این مشکل حل می شود.

مبلمان اداری

از مهم ترین قسمت های یک محیط کاری مبلمان اداری آن است که در بحث فضاسازی دفتر اداری نیز به آن توجه زیادی می شود. مبلمان اداری از جمله تجهیزات اداری است که زودتر از همه توجه افراد را به خود جلب می کند.

برای شرکت هایی که دارای ارباب رجوع هستند و یا روابط کاری زیادی دارند اهمیت مبلمان اداری دوچندان می شود. شما بایستی مبلمان اداری خود را با توجه به دکوراسیون داخلی شرکت انتخاب نمایید. برای استفاده از مشاوره درباره تجهیزات اداری می توانید با تاو دکور در تماس باشید.

استفاده از مبلمان اداری در محیط کار

وسایلی که در هر محیطی خواه مسکونی یا تجاری یا اداری مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند در جذب افرادی که به تازگی وارد آن محیط شده اند  و نشاط کارمندانی که در آن محیط مشغول به کار می باشند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

هم چنین نحوه چیدمان وسایل در فضا سازی محیط های کاری و اداره ها نیز نقش بسزایی در روحیه و قدرت کاری و بهره وری  کارمندان دارد .

در حقیقت با کمی خلاقیت و ابداع و هم چنین استفاده از دکوری مناسب با فضاسازی  می توان به راحتی  محیط اداری و کاری خود را از محیطی کسل کننده به محیطی شیک و جذاب و با نشاط  تبدیل کرد. همان طور که پیش از این گفتیم چه در ایران چه در خارج شرکت ها و ادارات بزرگ با زمینه های شغلی مختلف با استفاده از فضاسازی اداری موفقی که داشته اند توانسته اند شهرت و موقعیت خوبی را از آن خود کنند.

5 نکته و ایده برای چیدمان دفتر کار خانگی
بیشتر

زیرا ظاهر و پرستیژ یک شرکت بسیار مهم است و افراد برخی از قضاوت های خود را بر این اساس انجام میدهند و یک شرکت با فضا سازی اداری و استفاده از مبلمان اداری شیک و جذاب می تواند قدمی بزرگ در راستای پیشبرد هدف هایش بردارد.

وجود اشیا و لوازم گوناگون در فضاسازی دفتر اداری تاثیر بسیار زیادی بر روند موفقیت آن شرکت دارد ، درحقیقت  دکوراسیون اداری تاثیر به سزایی در این موضوع خواهد داشت . برای مثال اگر پارتیشن چوبی است ، چوبی بودن مبلمان هم تاثیر مثبتی بر هماهنگی آن محیط اداری دارد .

مبلمان اداری به علت اینکه فضای تقریبا زیادی از یک محیط اداری را می گیرد یکی از وسایلی است که در هر محیط کاری بیشتر از هر وسیله دیگری خودنمایی می کند. چیدمان و نوع مبلی که بیشترین فضا را پوشش داده بسیار اهمیت دارد و استفاده از مبلمان اداری شیک در فضاسازی اداری می تواند آن محیط اداری را در نگاه اول یک محیط بسیار شیک جلوه دهد.

استفاده از گل و گیاه در فضاسازی اداری

سالن غذا خوری اداره

سالن غذا خوری نقش بسیار مهمی در فضا سازی دفتر اداری دارد و باید یک محیط آرام بخش باشد چرا که کارمندان در موقع استراحت و خوردن ناهار از غذاخوری استفاده می کنند  و به بهترین شکل ممکن طراحی شود و برای مثال در زیرزمین قرار نداشته باشد تا از نور نامناسبی برخوردار باشد ، حتی ممکن است برخی از کارمندان ادامه کار خود را در سالن غذا خوری انجام بدهند پس طراحی سالن , غذا خوری از اهمیت زیادی برخوردار است.

از آنجایی که کارمندان بیشتر تایم روز خود را در محیط اداری میگذرانند پس فضاسازی اداری به گونه ای که کارمندان راحت باشند بسیار اهمیت دارد و چیدمان فضای کاری باید به گونه ای باشد که در صورتی که کارمندان خواستار تغییر آن بودند بتوانند آن را تغییر بدهند و محیطی آرام داشته باشند.

در ادامه به معرفی برخی عوامل ساده ولی کارساز در فضاسازی دفتر اداری که نشاط و انگیزه را در کارمندان فعال میکند می پردازیم ، یکی از این عواملی که به آن اشاره کردیم استفاده از گیاه در محیط اداری می باشد.

گیاه در فضاسازی اداری

گیاه از بهترین و مناسب ترین انتخاب ها برای ایجاد مکانی پر انرژی برای کارمندان است . کارمندان با آب دادن به گیاهان و قرار دادن گیاهان در مکانی که می خواهند باعث ایجاد نشاط در محیط می شوند . از آن جایی که کارمندان وقت قابل توجه ای را در اداره و محیط کار میگذرانند بهتر است قفسه شخصی در محیط کار برای خود داشته باشند تا برخی از وسایل شخصی خود را در آن نگه داری کنند مانند چند قاب عکس ، گیاه مورد علاقه ، جعبه مداد و خودکار و ….. .

فاصله گذاری اجتماعی در ادارات
بیشتر

هر چند که حضور کارمندان در کنار یکدیگر باعث تعامل سازنده و پویای آنها می شود اما ایجاد فضای خصوصی با استفاده از پارتیشن باعث افزایش تمرکز و دقت آنها می شود و بهره وری آنها افزایش پیدا می کند. قرار دادن تابلوهای زیبا بر دیوار محیط اداری هرچند که ممکن است یک کار ابتدایی و پیش پا افتاده به نظر برسد اما با قرار دادن تابلویی مانند یک تابلو شعر یا نقاشی می توان آن محیط خشک را به یک محیط شاداب و جذاب تبدیل کنیم .

بنابراین با کمی سلیقه داشتن و ظرافت و هزینه پایین می توان به محیط اداری با نشاط دست یافت که هم برای کارمندان بسیار مناسب است هم پرستیژ شرکت را حفظ می کند.

چگونگی فضاسازی دفتر اداری

میز اداری 

میز اداری از آن جهت که باعث به وجود آمدن فضایی متناسب با محیط اداری می شوند اهمیت زیادی دارد و مدیران در انتخاب آنها توجه زیادی می کنند تا بهترین میز و مناسب ترین میز را انتخاب کنند.

در فضاسازی دفتر اداری میزهای اداری انواع مختلف و گوناگونی دارند مثل: میز مدیریتی، میز کارمندی ، میز منشی، میز کارگروهی، میز کنفرانس، میز پذیرش و میز پذیرایی. هر قسمت از یک محیط اداری با نوع طراحی میز مخصوص خود را دارد . باید گفت که میز اداری زیر مجموعه مبلمان اداری است و تمامی اهمیت هایی که برای مبلمان برشمردیم را دارد .

باید به اندازه، طرح و رنگ میز  اداری اهمیت داد چرا که از اصلی ترین وسایل یک محیط اداری می باشد و همان توجهی که به سایر مبلمان از جمله صندلی و مبل می شود به میز هم می شود و در نگاه اول برای کسی که برای بار اول به آن شرکت آمده است حائز اهمیت است هم چنین باید برای هر قسمت از شرکت و محیط اداری متناسب با کار و شرایط آن قسمت ، میز را انتخاب کرد.

چرا فضاسازی دفتر اداری مهم است ؟

1- باعث زیباتر شدن دفتر شما می شود
2- استفاده از فضا را بهینه می کند
3- در بهره وری و روحیه کارکنان تاثیر می گذارد

مراحل فضاسازی دفتر اداری به چه صورت است؟

1- تماس با مشاوران تاو دکور و مشاهده فضای دفتر
2- طراحی فضای دفتر
3- اجرای طرح در کمترین زمان ممکن

چطور اعتماد کنم؟

شما می توانید پیش از انجام سفارش از نمونه کارهای انجام شده توسط تاو دکور دیدن کنید و پس از اعتماد نسبت به کیفیت کار تاو دکور برای انجام طرح اقدام کنید

4.6/5 - (283 امتیاز)

2 نظرات

  • استفاده از گل و گیاه در فضاسازی اداری، محیط خیلی پر انرژی و شادی رو میسازه برای همه ی کارمندان

  • انتخاب ترکیب رنگ مناسب در فضاسازی دفتر اداری از مهم ترین نکاته چون تاثیر مستقیم داره روی افرادی که توی اون اداره یا دفترکار مشغول به کارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.